Suoraan sisältöön
Business Jyväskylä » Menestysteot » Optimoi, älä maksimoi - hyvän suorituskyvyn ABC - Suorituskyvyn johtaminen –seminaari

Optimoi, älä maksimoi – hyvän suorituskyvyn ABC

- Suorituskyvyn johtaminen –seminaari

Seitsemästä yhdeksään tuntia unta, säännöllinen arkiliikunta, ymmärrys siitä kuka olen ja mitä haluan, sateenkaaren värinen ruokavalio sekä mielen rauhoittaminen hengitysharjoituksin takaavat paremman suorituskyvyn. Näin luennoi Annastiina Hintsa Suorituskyvyn johtaminen –seminaarissa Jyväskylässä tammikuussa. Opit perustuvat Aki Hintsan kehittämään metodiin, jonka hän loi työskennellessään muun muassa huippuformulakuljettajien valmentajana.

Annastiina Hintsa on toiminut Hintsa Performancen johtotehtävissä usean vuoden ajan ja edistänyt isänsä metodologiaa yrityksessä, jonka Aki Hintsa aikanaan perusti.

”Oma burn-out herätti minut. Yhtenä aamuna taksiin mennessäni kierin rappuset alas. Elin hotellien baarikaappien sisällöillä ja nukuin pahimmillaan 4,3 tuntia yössä. Tein empiiristä tutkimusta ruuista baarikaapeissa ja tulin siihen tulokseen, että Snickers oli niistä parasta. Tajusin pikkuhiljaa, että en itse nyt elä ihan Hintsan oppien mukaan ja siitä alkoi paraneminen”, kertoo Annastiina Hintsa Hintsa Performancen operatiivinen johtaja.

Menestys on hyvinvoinnin sivutuote. Näin kerrotaan Hintsan opeissa. Voidakseen hyvin on ensin ymmärrettävä, mikä on itselle kaikkein tärkeintä. Kuka olen ja mitä haluan ja kuka elämääni ohjaa, ovat kysymykset, jotka jokaisen kannattaa kysyä. Usein kysymys tulee esitettyä itselle vasta pakon edessä, eli silloin, kun voimavarat ehtyvät. Näin kävi myös Annastiinalle itselleen.

Balanssia etsimään

Hyvinvointi koostuu Hintsan metodologiassa hallinnan ympyrästä ja ympyrän osa-alueiden tulisi olla balanssissa. Hallinnan ympyrän keskellä on ”Core” eli olemisen ydin. Core on se, mikä itselle on kaikkein tärkeintä. Aki Hintsa kertoo kirjassaan, että huippujuoksija Haile Gebrselassielle ydin oli juokseminen. Hän oli joka solullaan huippujuoksija, mutta silti hänen muutkin elämän osa-alueet olivat balanssissa. Juoksemisen lisäksi hän nautti perheensä kanssa olosta ja työskenteli liike-elämässä korkealla paikalla. hallinnan ympyra

Coren ympärillä on Hintsan metodissa kuusi osa-aluetta, joiden merkityksen ja sisällön jokainen pystyy itse päättämään. Osa-alueet ovat: ravinto, fyysinen aktiivisuus, palautuminen, biomekaniikka, henkinen energia ja yleinen terveys. Kyse on rattaasta, jossa jokainen osa-alue vaikuttaa muihin joko positiivisesti tai negatiivisesti. Siksi balanssi on tärkeää.

Annastiina Hintsa kertoi seminaarissa, kuinka hänen isänsä joutui kiperään paikkaan osallistuessaan huippujuoksija Gebrselassien akillesjänteen leikkaukseen. Leikkaus luonnollisesti jännitti Hintsaa, sillä kyseessä oli yksi maailman nopeimpia juoksijoita ja hänellä oli käsissään yksi juoksijan tärkeimmistä työkaluista. Ennen leikkausta Haile tunnisti Hintsan jännityksen ja tokaisi: ”Don’t worry, it’s just running”. Lause todisti sen, että huippujuoksijan elämä ei pyörinyt ainoastaan juoksun ympärillä.

Kuva: Hallinnan ympyrä (Hintsa Performance)

Koukussa kännykkään

Jypin pelaajilla on kahden tunnin kännykän katsomiskielto ennen tärkeitä pelejä. Työelämäprofessori, entinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU:n johtaja Sami Kalaja kertoi Suorituskyvyn johtaminen -seminaarissa, että ihmisen silmät eivät tarkennu kunnolla kahteen tuntiin, jos taustalla on pitkään kännykän tuijottamista. Huippusuoritus jäällä vaatii luonnollisesti tarkkaa näköä.

Annastiina Hintsa referoi puheessaan tutkimuksia*, joiden mukaan ihminen tarkistaa viestit kännykästään joka kuuden minuutin välein ja kännykkä avataan vartti heräämisen jälkeen aamulla. Kaikki tauot, jotka ennen vain oltiin esimerkiksi kassajonossa tai lääkärin vastaanottohuoneessa, täytetään nyt niin sanotulla pseudotekemisellä eli selaamalla uutisia ja viestejä puhelimesta. Aivot eivät lepää milloinkaan. Hintsa arvioi kännykän läsnäolon häiritsevän kognitiivista suorituskykyä jopa silloin, kun puhelin on kiinni.

Hengitys on nopein tie rentoutumiseen

Psykologi, stressiin ja palautumiseen erikoistunut valmentaja Satu Kettunen demonstroi seminaarin työpajaosuudessa kymmenen minuutin hengitys- ja rauhoittumisharjoituksella, kuinka negatiiviset, stressin kapeuttamat ajatukset saadaan kääntymään nopeasti toiveikkaampaan ja positiivisempaan suuntaan. Harjoituksessa ryhmää pyydettiin piirtämään paperille aihe, joka tällä hetkellä aiheuttaa itselle huolta ja stressiä, jonka jälkeen ryhmän jäsenet kirjasivat paperille asioita, joita tämä asia tuo mieleen.

Seuraavaksi tehtiin lyhyt rentoutumis- ja hengitysharjoitus. Hengitystekniikka meni niin, että kolmeen laskien vedettiin ilmaa sisään ja uloshengitys tapahtui kuuteen laskien. Ajatus tuli keskittää esimerkiksi humisevaan ilmastointiin, eli mieli ikään kuin tyhjennettiin häiritsevistä ajatuksista. Harjoituksen kesto oli noin viisi minuuttia. Hengittelyn jälkeen toistettiin jälleen harjoituksen ensimmäinen osio. Paperille kirjattiin huolta aiheuttava asia, jonka jälkeen kirjattiin ajatuksia, joita kyseinen asia nyt herätti.

Harjoituksen purussa havaittiin selkeä muutos. Rauhoittumisen jälkeen ajatukset olivat toiveikkaampia ja ratkaisukeskeisempiä. Fokus ei ollutkaan enää huolissa vaan enemmänkin ratkaisuissa. Harjoitus tuntui toimineen.

Kohti uutta liiketoimintaa

Miksi suorituskyky ja suorituskyvyn johtaminen kiinnostavat? Miksi juuri nyt ja juuri täällä Jyväskylässä? Aihe ei ole uusi, mutta näkökulma on. Suorituskykyä on kautta aikojen tarkasteltu useasta perspektiivistä, mutta harvoin etsien synergiaa usean eri tieteenalan näkökulmasta ja ottaen vahvasti yrityksiä ja elinkeinoelämää kehittämiseen mukaan.

Me Business Jyväskylässä näemme juuri eri osa-alueet huomioivassa yhteistyössä uusia mahdollisuuksia niin yksilöiden kuin busineksenkin kannalta. Liiketoiminnan onnistuminen kun useimmiten lähtee juuri yksilöistä. Haluamme synnyttää uutta liiketoimintaa Jyväskylään ja lähialueille, mutta myös koko Suomeen. Fyysisen, psyykkisen ja digitaalisen suorituskyvyn nosto uudelle tasolle ja sen tuotteistaminen ja liiketoiminnaksi jalostus palvelemaan uusia, laajempia kohderyhmiä niin kotimaassa kuin kansainvälisillä markkinoilla on meidän pitkän aikavälin tavoite.

*Rescue Time, 2018 ja IDC, 2014

Seuraavat tapahtumat Optimal Human Performance –teemalla:

Optimal Rally Performance 25.3.2019

Katso myös:

Annastiina Hintsan haastattelu Suorituskyvyn johtaminen –seminaarissa 30.1.

Business Jyväskylä kokoaa ihmisen suorituskykyyn ja sen parantamiseen liittyvää ekosysteemiä nimeltä Optimal Human Performance. Ihmisen suorituskykyä tarkastellaan fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja digitaalisesta näkökulmasta. Ekosysteemi kokoaa yhteen toimijoita (yrityksiä, julkisia organisaatioita, asiantuntijoita, tutkijoita) eri toimialueilta. Ekosysteemissä mukana olevat toimijat muodostavat arvoverkkoja, joiden tavoitteena on lisäarvon ja kokonaistarjoamien rakentaminen. Tavoitteena on, että ekosysteemityö luo uutta liiketoimintaa, uusia innovaatioita, lisää vientiä ja näin ollen on lisää koko Suomen kilpailukykyä.

Teksti: Taija Lappeteläinen
Kuvat: Taija Lappeteläinen, Hintsa Performance

  • BusinessJyväskylä
  • #businessjkl #tekosysteemi
    BusinessJyväskylä
  • Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikkö
  • Vapaudenkatu 46 B, 2 krs., 40100 Jyväskylä
  • Laskutusosoite: PL 186, 00026 BASWARE
  • Ota yhteyttä
  • Yrityspalvelut: 014 266 0138

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2019 Sivun alkuun