Suoraan sisältöön
EN / FI

Business Rallin sijoittajat

Kansainvälistyminen ja rahoitus kuntoon

Konkarit kannustavat startup-yrittäjiä ottamaan rohkeasti luurin käteen

Jyväskylä Business Rally 2017 toi Jyväskylään neljä kovan luokan ulkomaista sijoittajaa sekä parisenkymmentä kotimaista enkeli- ja pääomasijoittajaa. Kolmatta kertaa järjestettävässä Jyväskylä Business Rallyssa kuultiin kahdeksan jyväskyläläisyrityksen ”pitchaukset”, eli myyntipuheet, joilla yrittäjät esittelivät liikeideoitaan ja kasvusuunnitelmiaan potentiaalisille investoreille. Esittelyt saivat hyvää palautetta, mutta kehitettävääkin jäi.

Investorivieraat antoivat hyviä konkreettisia vinkkejä rahoitusta etsiville startup- ja kasvuyrityksille.
– Rahoituksen saamiseksi yritysten on tuotava selkeästi esiin seuraavat asiat: Mitä yritys hakee, eli paljonko rahoitusta tarvitaan, mihin raha tullaan käyttämään, mitä sijoittajan on lupa odottaa sijoitukseltaan ja mikä on todennäköinen exit sekä mikä on sijoitetun pääoman tuotto, sanoi Kimmo Arppe Zoosh Groupista.
Useat sijoittajista peräänkuuluttivat suomalaisille edelleen haastavia taitoja eli myynti- ja markkinointiosaamista. Pelkkä liikeidean ja tekniikan esittely ei riitä, vaan idea ja rahoitustarve on myytävä potentiaaliselle sijoittajalle. Lisäksi esiintymistä täytyy harjoitella paljon ja hioa myyntipuhe erinomaiselle tasolle.

BusinessRallyn seminaarisalissa
Jyväskylä Business Rallyn pitchausvuorossa Happy Day Marketing Oy.

Dr. Jan Alberti bmp Venturesista Saksasta on tottunut kuuntelemaan pitchauksia kymmeniä, jopa satoja viikossa. Jyvät erottuvat nopeasti akanoista kokeneelle kuulijalle.
– Jyväskylä Business Rallyssa kuultiin hyviä kasvutarinoita, mutta esiintymisessä on vielä useimmilla hiottavaa, Dr. Alberti arvioi.
Lisäksi hän pohti, ovatko suomalaiset yritykset ottaneet riittävästi verkkokaupan haltuun ja hyödynnetäänkö verkon markkinointipotentiaalia kansainvälisesti vielä kovinkaan hyvin. Siihen hän kannusti kasvuyrityksiä satsaamaan nopeasti lisää.

Kansainvälisille vesille rohkeasti

Kansainvälistymisessä suomalaisilla startupeilla on vielä harjoiteltavaa, sillä suomalaisilla on vähän historiaa kansainvälisestä kaupasta. Kyse voi olla rohkeuden tai osaamisen puutteesta.
– Kansainvälistymiseen pitää olla selkeä suunnitelma ja suunta. Ei riitä, että yrittäjä sanoo, että suunnitelmissa on ottaa 0,1 prosenttia Kiinan markkinoista. Suunnitelman on oltava paljon tarkempi. Lisäksi markkina-alueen erityispiirteisiin kannattaa tutustua hyvin ennen markkinoille menoa, kommentoi Kimmo Arppe.

Kiinalaisamerikkalainen sijoittajaguru Dr. Farzam Kamalabadi Future Trends Groupista kehotti suomalaisia yrityksiä keskittymään ensisijaisesti kansainvälisten myynti- ja jakelukanavien hankintaan. Lisäksi hän kannustaa yrityksiä laajentamaan nopeasti useaan maahan, testaamaan markkinoiden vastetta tuotteelle, teknologialle ja hinnalle ja pitämään järjestelmän joustavana muutoksille. Lisäksi Kamalabadi korostaa, että yrityksen omistuksesta ei tulisi luopua liian aikaisin.
– Teillä on ainekset moneen Nokiaan, sillä startupeja on Suomessa valtava määrä, mutta myykää ja laajentakaa jakelua nopeasti. Rahoitusta tulee kyllä, kun myynti on ensin kunnossa, Kamalabadi kehotti.
– Suomella ei ole kolonisaation perimää. Suomalaiset eivät ole tottuneet menemään maailmalle, arvioi Kamalabadi syyksi kansainvälisen kaupan haastavuudelle.

Luuria käteen

Startupeilla ja kasvuyrityksillä rahoitus on usein yksi merkittävimmistä kasvun esteistä. Businessa Rally sekä isommat veljet ja siskot kuten Slush ja Oulussa toteutettava Polar Bear Pitching ovat avanneet areenat yritysten ja rahoittajien kohtaamisille. Kotimaista rahoitusta etsittäessä perinteisiä rahanhankintakeinoja ei kuitenkaan tule kaihtaa.

Olli Tannerkoski Vauraus Oy:stä, joka on itsekin pystyttänyt useamman kasvuyrityksen ulkopuolisten sijoittajien turvin, vinkkasi ottamaan luuria reilusti käteen.
– Ei muuta kuin Suomen verotustiedot esiin ja luuria ylös. Useat yksityiset sijoittajat käyttävät rahoituslaitosten sijoituspalveluita, mutta moni voi olla kiinnostunut lisäksi startupien ja kasvuyritysten rahoittamisesta, kertoo Tannerkoski.
– Ehdottaisin esimerkiksi kymmenen myyntipuhelun tavoitetta per päivä. Silloin ne tulee tehtyä. Suosittelisin nopeaa yrityksen liikeidean esittelyä puhelun alkuun ja sen jälkeen kysymystä, voidaanko tavata lounaalla ja milloin.
– Kyllä moni sijoittaja on lounaan verran halukas kuuntelemaan hyvää ideaa, mutta toisaalta ei-vastauksesta ei pidä pahoittaa mieltään. Jos sijoittajien hankkiminen on itselle liian vaikeaa, siihen voi palkata myös ulkopuolisen henkilön tai yrityksen”, Tannerkoski neuvoi.

Teksti: Taija Lappeteläinen
Kuvat: Suvi Vuojolainen

Kuvat 1) Dr. Jan Albertia ja Dr. Farzam Kamalabadia haastattelee Kauppalehden toimittaja Micke Suopuro. 2) Jyväskylä Business Rallyn pitchausvuorossa Happy Day Marketing.

Jyväskylä Business Rally on Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikön ja Suomen Yrityskehitys Oy:n yhteistyössä järjestämä rahoittajien ja startup- ja kasvuyritysten kohtautustapahtuma Neste Rally Finlandin yhteydessä. Tapahtuman rahoituspaneelissa kasvuyritykset pitchaavat liikeideansa rahoittajille, jonka jälkeen rahoittajat esittävät kysymyksiä yrittäjille. Tavoitteena on rahoituksen saaminen kasvun ja kansainvälistymisen tueksi. Jyväskylä Business Rally järjestettiin tänä vuonna kolmannen kerran.

Koko Dr. Farzam Kamalabadin (Future Trends Group) haastattelu löytyy tästä:
https://business.facebook.com/pg/businessjyvaskyla/videos/?ref=page_internal

Kimmo Arppen (Zoosh Group) haastattelu löytyy tästä:
https://business.facebook.com/pg/businessjyvaskyla/videos/?ref=page_internal

  • BusinessJKL
  • #businessjkl #tekosysteemi
    BusinessJyväskylä
  • Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikkö
  • Woimala Business Park, Sepänkatu 4, 40100 Jyväskylä
  • Postiosoite: PL 233, 40101 Jyväskylä
  • Laskutusosoite: PL 186, 00026 BASWARE
  • Ota yhteyttä

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 Sivun alkuun