Suoraan sisältöön
Business Jyväskylä » Menestysteot » Ficonic Solutions: suunta kansainväliseksi oli heti selvä

Älyliikenteen verkosto luo uusia bisnesmahdollisuuksia

Ficonic Solutions Oy on mukana Jyväskylän kaupungin KÄY-hankkeen älyliikenneryhmässä. Älyliikenneryhmään liittyneet yritykset ovat muodostanet arvoverkon, joka tuottaa toimijoille uusia liiketoiminta- ja kansainvälistymismahdollisuuksia.

- Kaiken kaikkiaan on ollut mielenkiintoista huomata, kuinka paljon älyliikenteeseen liittyvää tekemistä meidän maakunnasta löytyy. Jokainen tulee ryhmään omalla kulmallaan ja lisäarvollaan. Hanketyöskentely tuo hyvän mahdollisuuden sellaisen kokonaisuuden löytämiseksi, jossa voimme yhdessä tarjota palveluitamme vaikkapa kansainvälisesti, Ficonic Solutions Oy:n toimitusjohtaja Timo Salminen summaa.

- Yhdessä innovointi antaa aina jotain, tällaisestakin voi syntyä jotain isoa tälle seutukunnalle. Toisesta näkökulmasta katsottuna jos esimerkiksi meille tulee kysely, johon emme voi jostain syystä vastata, niin voimme kysyä tuttua paikallista kumppania mukaan ja tarjota yhdessä. Olen sitä mieltä, että Suomessa tarvitaan vähemmän keskinäistä kilpailua, ja enemmän yhdessä tekemistä.

Vuodesta 2016 toimineeseen älyliikenneryhmään kuuluu kymmenisen yritystä. Kevään 2018 aikana arvoverkostolle luodaan osaamiskartoitus, joka kokoaa yritysjoukkueen vahvuudet, teknologiaosaamisen, substanssi- ja verkostopääoman, brändinäkökulman ja vakuuttavuuden. Yritysverkosto on tehnyt yhdessä yhden tarjouksen Liikennevirastolle vuonna 2016 liikenteen kokonaisratkaisusta.

- Meillä on kokonaiskäsitys verkostomme toimijoista, mutta nyt osaaminen kootaan yhteen, jotta pääsemme seuraavalle askeleelle: kuka tai mikä meidän yhteinen asiakkaamme voisi olla vaikkapa Euroopan markkinoilla?

Suunta kansainväliseksi oli heti selvä

Ei sellaista firmaa, joka on paalutettu byrokratialla, vaan sellainen, jossa ihmiset saavat kantaa vastuuta, kasvaa ja käyttää omia vahvuuksiaan. Näin ajattelivat Ficonic Solutions Oy: perustajajäsenet vuonna 2014.

- Tavoite oli hyvin selkeä alusta saakka. Olimme tehneet vuosia töitä erilaisissa ohjelmistoalan firmoissa mobiilikäyttöliittymien ja autoilun softapuolella sekä isoissa konserneissa että ihan start upeissa. Halusimme luoda kevyen organisaation, jossa on tehokkuutta, summaa Ficonic Solutions Oy:n toimitusjohtaja Timo Salminen.

- Bisneksen näkökulmasta halusimme rakentaa sekä oman tuotteen että asiakkaita palvelevaa projektiliiketoimintaa. Näimme, että omalla tuotteella kansainvälistyminen on nopeampaa. Maailmalle ei voi lähteä toitottamaan, että hei meillä on tuolla Jyväskylässä hyviä koodareita, ostakaa meiltä, vaan tarvitaan aitoa hyötyä tuova ratkaisu.

Tänä päivänä Salmisen luotsaama yritys on maailmankuulu Carrio-sovelluksestaan, joka on ikään kuin autoilijan tekoälyllä varustettu digitaalinen assistentti. Carrio on intuitiivinen, puhekomennoilla ja sormen eleillä toimiva käyttöliittymä, joka esimerkiksi lukee ääneen sähköpostit tai WhatsApp-viestit, oppii autoilijan ajotavan sekä osaa tehdä navigointiehdotuksia pohjautuen kuljettajan sijaintiin ja kalenterimerkintöihin.

- Idea Carriosta kypsyi ensimmäisen toimintavuotemme aikana. Lähdimme aluksi tutkimaan, millä tavalla kuluttajat tällaiseen sovellukseen suhtautuisivat. Käytännössä olemme viilanneet sitä paremmaksi usean vuoden ajan, vaikka se onkin ollut saatavissa Play-kaupasta jo kauan.

Kasvu open -myllytys jalosti Carrion ideaa

Heti perustamisesta seuraavana vuonna Ficonic Solutions lähti mukaan Kasvu Openin Kasvupolulle, jossa sparraajina oli myynnin ja markkinoinnin osaajia, sijoittajia, toisia yrittäjiä ja kansainvälistymisen asiantuntijoita.

- Kasvupolulla oli suuri vaikutus siihen, millainen tuote Carriosta tuli, kenelle sitä lähdettiin tarjoamaan ja millaista hyötyä autoilija siitä saa. Oltiin tilanteessa, että firman perustamisen jälkeen ensimmäisen puolen vuoden aikana en maksanut itselleni palkkaa ollenkaan ja sitten lähdettiin tähän myllytykseen 2015.

- Jälkikäteen mietittynä se oli kovaa työtä ja hyvin arvokas matka. Sparraajina ja keskustelukumppaneina oli ihmisiä, jotka tulivat täysin eri maailmoista ja kokonaan toisilta aloilta. Se juuri oli se arvo, ydin. Kun sitten voitimme Kasvu Openin Digipolun, se oli hieno hetki.

- Mutta samaan syssyyn on kyllä todettava, että yrittäjän ei tarvitse olla Jyväskylässä yksin. Me emme olisi tässä pisteessä ilman Business Jyväskylän kaltaisia toimijoita. Samoin kiitokset täytyy lähettää Tekesille ja ELY-keskukselle. Jopa tällainen koodari on oppinut tekemään rahoitushakemuksia, kun on saanut apua, Salminen nauraa.

Hän muistelee, että yritys sai kaupungilta apua aivan ensimmäisten pitchauksienkin muodostamiseen ja harjoittelemiseen.

- Business Jyväskylä on ollut vahvasti mahdollistamassa meidän kasvua ihan näihin päiviin asti. Emme me olisi yksin saaneet Carriota ulos markkinoille, kyllä siinä on monenlaista apua tarvittu aina pilottitestaajia ja tutkimushaastateltavia myöten. Jos apua osaa kysyä, sitä riittää. Ja nyt olemme itse siinä pisteessä, että mekin autamme muita apua kaipaavia.

Jättiläinen nimeltä Volkswagen jäi taakse

Ficonic Solutions Oy:n kasvutavoite on huima - ja kansainvälinen. Vuonna 2017 Carrio-sovellus sai huiman näkyvyyden kahdessa autoilu- ja liikennealan tapahtumassa. Carrio oli ehdolla "Newcomer of the year" -palkinnon saajaksi Automotive Awards 2017-tapahtumassa Detroitissa ja Berliinissä järjestetyssä Car HMI-tapahtumassa Salminen kävi pokkaamassa toisen palkinnon. Kolmanneksi jäi suurkonserni Volkswagen.

- Ylipäätään jo ehdolle pääseminen on pienelle Jyväskylässä ja Kouvolassa toimivalle yritykselle kova juttu - ja se, että jättiläinen nimeltä Volkswagen oli siellä lavalla vieressä. Siitä saa olla ylpeä. Lavalla näytettiin meidän olohuoneessa kuvattu video ja sitten Volkkarin miljoonaluokan budjetilla tuotettu video, Salminen nauraa.

Tammikuussa 2018 vakuutusyhtiö Fennia julkisti yhdessä Ficonic Solutionsin kanssa Suomen ensimmäisen ajotapapisteytetyn vakuutuksen. Kyse on siitä, että kuljettaja voi sovelluksen keräämällä datalla osoittaa olevansa turvallinen ja rauhallinen kuljettaja, jolloin onnettomuusriskit ovat pienempiä. Carrion lisäominaisuutta käyttävä voi siis saada halvemmat liikenne- ja kaskovakuutukset. Tämän ominaisuuden hyödyntäminen ei kuitenkaan ole pakollista Carrion käyttäjille.

- Tällä hetkellä sovelluksemme on julkaistu 15 maassa. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Se ainakin on varmaa, että potentiaalia liikennealalta löytyy: maapallolla on nyt miljardi autoa, ennusteissa kaksi miljardia. Kiinassa ja Intiassa autoistumisessa on otettu vasta ensiaskeleet. Ja esimerkiksi Helsingissä autoilija seisoo ruuhkissa yli 100 tuntia vuodessa - voisiko sen ajan jotenkin hyödyntää? Sovelluksemme avulla voi, Salminen päättää.

Kohti älykästä yritysympäristöä -hankkeen arvoverkostoihin pääsee mukaan. Saat lisätietoja KÄY-arvoverkostoista ja niihin mukaan pääsemisestä sivuiltamme tai ottamalla yhteyttä projektipäällikkö Maria Hyppöseen, puh. 040 844 5480, maria.hypponen(at)jkl.fi.

Kuva: Kari Merikanto

  • BusinessJyväskylä
  • #businessjkl #tekosysteemi
    BusinessJyväskylä
  • Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikkö
  • Vapaudenkatu 46 B, 2 krs., 40100 Jyväskylä
  • Laskutusosoite: PL 186, 00026 BASWARE
  • Ota yhteyttä
  • Yrityspalvelut: 014 266 0138

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 Sivun alkuun