Suoraan sisältöön
Business Jyväskylä » Ajankohtaista » Suomen kuivin rekrykampanja ylitti tavoitteensa
18.6.2019

Jyväskylän kaupunki
Tiedote 18.6.2019

Suomen kuivin rekrykampanja ylitti tavoitteensa

Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikön ja paikallisten ICT-yritysten ensimmäinen yhteinen rekrytointikampanja hurmasi rohkeudellaan ja erottuvuudellaan.

Business Jyväskylän Suomen kuivin rekrykampanja ylitti tavoitteensa kaikilla mittareilla niin mainonnan, sosiaalisen median näkyvyyden, tavoiteltujen rekrytointien kuin saadun palautteen perusteella.

Viiden viikon (14.3.–21.4.2019) aikana kampanja saavutti yli 600 000 mainosnäyttöä tarkoin segmentoiduissa kohderyhmissä, noin 30 000 euron arvoisen PR-näkyvyyden ja kampanjasivustolla vieraili yli 4 000 henkilöä. Business Jyväskylä jakoi kampanjaviikkojen aikana yli 60 julkaisua sosiaalisen median kanavissa, joista parhaiten toimi Facebook: 21 postausta tavoitti yli 44 200 henkilöä ja saivat yli 3 500 reaktiota, kuten tykkäystä, jakoa, kommenttia tai linkin klikkausta. LinkedInissä 18 postausta saivat jopa 639 tykkäystä. Business Jyväskylän LinkedInin seuraajamäärä kasvoi kampanjan myötä 54 prosentilla.

Business Jyväskylän markkinointipäällikkö Suvi Vuojolainen toteaa, että kyseessä oli ensimmäinen suuren kokoluokan kampanja, jossa elinkeinoyksikkö markkinoi Jyväskylää tiiviissä yhteistyössä yritysten kanssa.

- Tavoitteemme oli saada huomioarvoa ja sitä saimmekin. Rekrytointimarkkinointi on todella haastavaa – viestitulvassa on pakko erottautua rohkeilla keinoilla. Suomen kuivimmat murot suussa pitchaaminen on varmasti jakanut mielipiteitä, mutta samalla tällainen yhdessä heittäytyminen on tuonut esiin kaupunkimme yhteisöllistä henkeä erityisen positiivisella tavalla, Vuojolainen kertoo.

Yhteinen näkyvyys ja tunnettuus tärkeintä

Kampanjan yhtenä tavoitteena oli alueen ICT-osaamiskeskittymän tunnettuuden kasvun lisäksi rekrytoida kaksi ICT-osaajaa mukana olleisiin yrityksiin.

- Tällä hetkellä tiedossamme on neljä rekrytointia. Kampanjan aikana noin 40 henkilöä otti yhteyttä osoittaakseen kiinnostuksensa työllistyä paikallisiin ICT-yrityksiin kampanjasivun lomakkeen kautta, lisäksi yritykset saivat myös suoria yhteydenottoja. Kyselyn mukaan yritykset kokivat yhteisen näkyvyyden ja tunnettuuden saamisen jopa suoranaista rekrytointia tärkeämmäksi.

Kampanjan alkaessa mukana oli 17 yritystä, mutta ensimmäisten viikkojen aikana mukaan liittyi 13 yritystä lisää. Toimijat jakoivat neljän viikon aikana yhteensä yli 60 kampanjapostausta, jotka saivat noin 500 tykkäystä ja 80 jakoa. Hashtag #suomenkuivinrekry sai yli 250 jakoa. Yritykset antoivat kampanjalle palautekyselyssä kouluarvosanaksi 9:n ja kiittivät mm. kampanjan toteutusta ammattimaisuudesta ja laadukkuudesta.

“Hyvin toteutettu, näkyvä kampanja”
“Upeaa, että kaupunki otti tämän asian omakseen ja panosti näin paljon viestintään ja näkyvyyteen.”
“Valtavan hauskaa ja toimivaa. Kiva repäistä näin!”
“Kamppanja toteutettiin erittäin ammattimaisesti ja lopputuloksen jälki oli upeaa.”
“Kampanjaidea oli todella hauska ja se toteutettiin laadukkaasti. Kampanja näkyi somessa hyvin.”
“Kaikki oli tehty meille äärimmäisen helpoksi ja organisointi toimi”
“Kampanja oli erottuva, rohkea, hauska ja hyvin toteutettu. Oli ilo olla siinä mukana!”

Runsaasti näkyvyyttä saaneita “muronsyöntivideota” on tähän mennessä katsottu yksistään YouTubessa yli 3 000 kertaa.

- Videot jäävät varmasti elämään sosiaaliseen mediaan jyväskyläläisenä ilmiönä. Loppukyselyn kautta tullut ja kampanjan yleisesti saama palaute on ollut pääosin valtavan positiivista, mutta toki opettavaisia kehitysideoitakin nousi esiin. Niistä olemme keskustelleet yhdessä avoimesti ja otamme kehitysideat ja -ajatukset ilman muuta huomioon mahdollisten jatkokampanjoiden kohdalla, Vuojolainen toteaa.

ICT-osaajien rekrytointikampanja: www.suomenkuivinrekry.fi
Kampanjavideo 1: https://www.youtube.com/watch?v=K2M1bytiTdo&t=2s
Kampanjavideo 2: https://www.youtube.com/watch?v=VDjaSLzn3kE
Kampanjan tuloskoontiaineisto: Suomen kuivin rekry tulosten yhteenvetoaineisto

Kampanjassa olivat mukana seuraavat yritykset:
Solteq, Zaibatsu, RDVelho, Samlink, Secapp, Showell, Paytrail, Kumura, Gofore, Flashnode, Etteplan, Etteplan More, EnerKey, Centero, Bilot, Aiwo, Admicom, Woolman, Protacon, Firstbeat, Aitio, Evry, Digia, Bonsky, RockOn, Landis+Gyr, Devecto, Adafy, Cinia ja Qvantel.

Lisätietoja:
Suvi Vuojolainen, markkinointipäällikkö, Jyväskylän kaupunki, Business Jyväskylä
puh. 050 311 8820 , suvi.vuojolainen(at)jyvaskyla.fi

Suvi Vuojolainen
  • BusinessJyväskylä
  • #businessjkl #tekosysteemi
    BusinessJyväskylä
  • Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikkö
  • Vapaudenkatu 46 B, 2 krs., 40100 Jyväskylä
  • Laskutusosoite: PL 186, 00026 BASWARE
  • Ota yhteyttä
  • Yrityspalvelut: 014 266 0138

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2019 Sivun alkuun